خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





گرامی داشت کیارستمی ایران در انجمن سینمای جوانان انزلی

    انجمن سینمای جوانان انزلی در آیینی با حضور جمعی از هنرمندان رشته های مختلف و هنردوستان  یاد عباس کیارستمی سینماگر برجسته کشور را گرامی داشت .

    به گزارش روز دوشنبه  ایرنا، زهره زمانی مدیر انجمن سینمای جوانان انزلی با بزرگداشت این سینماگر فقید گفت :  کیارستمی شاعر سینمای ایران است . کسی که نامش در کنار بزرگان سینمای جهان قرار دارد و احترام آنها را برانگیخته است.

    وی  ، کیارستمی را  فیلمسازی خواند که تاثیر خود را بر سینمای ایران و جهان گذاشت و  این روزها فیلمسازان زیادی در ایران و جهان نگاه و فیلمهایشان وام دار سینمای کیارستمی است.

    وی با تاکید بر این که  کیارستمی از چهره های ماندگار موج نوی سینمای ایران است و خواهد بود افزود: همه آنهایی که هم نسل او بودند خوب می دانند که دیدن تیتراژ زیبایی که کیارستمی برای  فیلم جسورانه  "  قیصر "  ساخت  نوید یک استعداد و نگاه نو را می داد.

    مدیر انجمن سینمای جوانان انزلی یاداور شد: کیارستمی یکی از کسانی بود که در راه اندازی بخش سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور نقشی اساسی ایفا کرد .

    زمانی افزود: کیارستمی نگاهی متفاوت و ویژه به جهان اطراف خودش داشت .هرگز نمی شود تاثیر این فیلمساز را انکار کرد چه فیلمهایش را دوست داشته باشی چه نداشته باشی . دلمان برایش تنگ خواهد شد.

     در این  مراسم  فیلم (  باد ما را با خود خواهد برد ) از آثار برجسته عباس کیارستمی به نمایش در آمد.

    *** کیارستمی شاعر سینما

    در ادامه مراسم فرزام امین صالحی از استادان هنر و منتقدان سینمایی در مورد کیارستمی گفت : کیارستمی با سینمای خود شعر می سراید و نزدیک ترین شاعر به او سهراب سپهری است.

    وی خاطرنشان کرد : کیارستمی فیلمسازی بود که توانست روی سبک اثر بگذارد  و در دگرگونی سینمای هنری جهان سهیم شود .

    امین صالحی یاداور شد : بسیاری از فیلمهای موفق ما از ایران وارد بازار سینمای بین المللی شدند اما سینمای کیارستمی ابتدا در خارج از کشور کشف و با استقبال مواجه شد .

    وی  دلیل این که سینمای کیارستمی برای مخاطب خاص بیش از مخاطب عام جالب بود را  ساده و هنری بودن و فقدان فراز و فرودهای قصه ای و گره های داستانی عنوان کرد.

    امین صالحی با اشاره به این که منتقدانی که در بیرون از ایران کیارستمی  را کشف کردند آدمهای بزرگی بودند ،علل  توجه و اقبال منتقدان جهانی به سینمای کیارستمی را ساده ، تصویری ، کم دیالوگ و هنری بودن آن دانست.

    وی افزود : کیارستمی زمینه را برای خلق سینمای تصویری فراهم کرد و منتقدان که به دنبال تازگی بودند شیفته این سینما شدند  .

    وی خاطرنشان کرد : شکستن قوائد داستانی هالیوود و  نگاه ساده به زندگی ،سینمای کیارستمی و سینماهای ملی آسیایی ، مکزیک، هنگ کنگ ، موج نوی برزیل را  مورد توجه منتقدان قرار داد.

    این منتقد در تعریف سینمای کیارستمی گفت : سینمای او در بند مشکلات زندگی کلان شهری نیست و طبیعت را جزئی از ذات بشری می داند .

    وی افزود: در سینمای کیارستمی نماها یا خیلی دورند یا خیلی نزدیک . موقعی که طبیعت مطرح است نماهای دور و  موقعی که انسان مطرح می شد نماها نزدیک می شوند .

    به گفته وی سینمای کیارستمی دغدغه درگیری انسان های فرهیخته طبقه متوسط  را ندارد بلکه به انسانی می پردازد که درطبیعت زندگی می کند.

    وی با بیان این که سینمای کیارستمی ماندگار و تاثیرگذار شد افزود:

    فیلمهای کیارستمی را به غیر از دو فیلم اخرش می توان شعر طبیعت خواند .

    به اعتقاد وی  خیلی از سینماگران داخلی از وی تاثیر گرفتند ولی سراغ فیلمهای جشنواره ای نرفتند.

    امین صالحی افزود: سینمای بعضی کشورها مانند ترکیه نیز از وی تاثیر پذیرفته ، شعر طبیعت را از کیارستمی گرفته و درگیری بشری را به آن افزودند . تکنیک را از سینمای کیارستمی گرفته و چاشنی داستان به ان اضافه کردند.

    وی اظهار کرد : اکنون بحث و گفتمانی در مورد سینمای کیارستمی آغاز شده است که می تواند منتج به اعتلای تئوری سینمای ایران شود.  

    امین صالحی با بیان این که اعتلای تئوری موجبات اعتلای  سینمای ایران را فراهم می کند افزود: در ایران سینمای تجربی موفقی داریم که نمی تواند به گیشه دل ببندد اما با ادامه کار کیارستمی و دستاورد او قادر خواهد بود فیلمهای بهتری بسازد.

    وی خاطرنشان کرد: فیلمساز ایرانی بعد از کیارستمی با اعتماد به نفس بیشتری در جشنواره های خارجی حضور پیدا کرد.

    امین صالحی اظهار کرد : کیارستمی برای فیلمسازان بعد از خود سد شکن و راه گشا  بود و جوایزی که سینمای ایران بعد از کیارستمی کسب کرد مدیون سابقه ذهنی روشنی است که منتقدان با فیلمهای او نسبت به سینمای ایران پیدا کردند .

    وی افزود : بعد از کسب جایزه کن توسط کیارستمی موجی راه افتاده بود که همه فیلمسازان می کوشیدند مثل کیارستمی باشند هنوز هم این عامل منفی وجود دارد  اما فیلمسازانی بودند که در عین این که فیلمهایشان ارزش هنری دارد قادر به فروش در گیشه و ایستادن سرپای خود است که به عنوان نمونه می شود از ابد و یک روز نام برد.

    وی بالندگی موج نوین سینمای ایران را مدیون سینماگران برجسته ای چون عباس کیارستمی ، سهراب شهید ثالث، بهرام بیضایی ،داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی خواند و گفت سینمای ما نیاز به اعتماد به نفسی داشت که با حضور این بزرگان بدست اورد .

    امین صالحی با اشاره به این که سینما هنری است که به صورت جمعی دیده می شود تاکید کرد سینمای ما برای این که بتواند بدون حمایتهای دولتی روی پای خود بایستد باید به سمتی برود که تماشاگر داشته باشد.

    این منتقد هنری با بیان این که هنرمند هرگز نمی میرد و از این رو کیارستمی همواره برای هنردوستان زنده است ، جلب توجه همگانی به سینمای کیارستمی را به مثابه تولد دوباره وی در کشورش  عنوان کرد.

    به گزارش ایرنا، هنرمندان و هنردوستان انزلی در پایان با روشن کردن شمع در کنار تصویر عباس کیارستمی احترام و دلبستگی  خود را نسبت به این سینماگر ارزنده کشورمان  ابراز کردند .

    عباس کیارستمی کارگردان برجسته سینمای ایران روز دوشنبه 14 تیر ماه چشم از جهان فروبست . زنده یاد  کیارستمی  سال ۱۹۹۷ میلادی در پنجاهمین دوره جشنواره فیلم کن برای فیلم «طعم گیلاس» موفق به دریافت این جایزه نخل طلایی شد.
    «نان و کوچه»، «کپی برابر اصل»، «خانه دوست کجاست»، «باد ما را خواد برد»، «گزارش»، «کلوز آپ»، «زیر درختان زیتون»، «10» و «شیرین» از جمله آثار این کارگردان برجسته کشورمان هستند.

    یادش همواره ماندگار و گرامی خواهد ماند.


    این مطلب تا کنون 7 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : کیارستمی ,سینمای ,افزود ,صالحی ,امین ,جهان ,سینمای کیارستمی ,سینمای ایران ,امین صالحی ,عباس کیارستمی ,انجمن سینمای ,انجمن سینمای جوانان ,سینمای جوانان انزلی ,مدیر انجمن سینمای ,
    گرامی داشت کیارستمی ایران در انجمن سینمای جوانان انزلی

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده